Follower

20090909

Wanita Hiasan Dunia

dalam al-quran disebut bahawa wanita berasal dari tulang rusuk lelaki. hal ini menunjukkan betapa golongan hawa ini amat penting peranannya dalam kehidupan harian. sama ada dari segi makan pakai dan segalanya dalam kehidupan sebuah keluarga, wanitalah penyerinya. yakni ibarat satu hiasan dalam keluarga.

wanita sebagai hiasan dunia? sengaja ana ingin mengupas mengenai topik ini. xbyk yg boleh dikongsi namun di bulan ramadhan ini terutama tatkala ana menaiki bas menuju ke IPGM ana, hal ini menyebabkan ana berfikir mengenai wanita yang menjadi hiasan dunia ini.

dalam dunia ini, terdapat bermacam jeni wanita. ada yang memakai pelbagai hiasan utk tampak cantik dan bergaya dan ada juga yang low profile dengan cukup bersederhana saja. namun secara sedar atau tidak, wanita itu sendiri sudah menjadi hiasan dunia. tanpa pakaian yang cantik2 pon, mereka sudah mampu menjadi hiasan dalam dunia. namun, seindah2 wanita sebagai hiasan dunia ini adalah wanita yang solehah. yg mampu membahagiakan syurga dalam rumah tangga mereka.

semasa ana menaiki bas tempoh hari, bas yang ana naiki dengan hanya 6 penumpang berhenti di Raub, Pahang utk mengambil penumpang. alhamdulillah, yg naik adalah wanita bertudung yg cantik wajahnya duduk selang satu kerusi disebelah ana. namun tatkala memandang tubuh badannya, ana malu utk memandang. masakan tidak.. berpakaian yg menampakkan tubuh badan sehingga boleh menimbulkan nafsu syahwat pada lelaki yang memandang, menyebabkan ana sendiri malu.

hendak ditegur, ana malu. mahu tidak mahu selepas terpandang selama beberapa kali, ana gagahkan diri, berpindah ke tempat duduk belakang. semuanya bg mengelakkan kurangnya pahala puasa ana.

sebenarnya, ana malu dengan pakaian wanita yg menghias dunia ini. bertudung namun xpula ambil endah mengenai pakaian yg dipakai. adakalanya pakaian yang dipakai seperti pakaian xcukup kain. menampakkan buah dada yang besar dan seterusnya menyebabkan ramai mata lelaki memandangnya. yg menghairankan ana, ada juga yang bangga tatkala dilihat sebegitu. masyaallah.... xtahu la apa yang hendak jadi pada dunia ini.

bagi ana, ana menganggap rambut dan tubuh badan wanita sebagai harta utk suaminya saja. itulah rahsia terbesar seorang wanita. bagaimana bentuk tubuh bdnnya dan berapa panjangnya rambut wanita tersebut, itu adalah rahsia yg paling hebat bg wanita.

seorg lelaki yg baik, akan suka wanita yang memakai baju yang tidak menampakkn saiz tubuh mereka dan memakai tudung kerana itulah rahsia yang ingin diketahui oleh seorg suami tatkala mereka berkahwin dgn wanita ini. seandainya rambut dan badan sudah dibuka utk tontonan umum, apakah lagi rahsia yang wanita ada utk suami mereka nanti? cukupkah sekadar rahsia dihati?

bg ana, pemakaian baju yg longgar dan simple dgn bertudung sudah cukup utk wanita. ia sudah menampakkn kecantikan wanita itu sendiri. namun kesedaran dalam diri wanita masih kecil. ramai menganggap menayangkn rambut dan tubuh badan yang ramping utk tontonan umum adalah satu kemestian utk memikat hati lelaki. dan inilah kesilapan paling nyata yg ana nampak.

seorg lelaki yang baik agamanya adalah utk wanita yang baik agamanya. ini antara ayat yg pernah ana dengar dr seorg ustaz. ayat ini sbnrnya sudah cukup jelas utk menerangkn penyataan ana diatas td. adakah lelaki yang memilih wanita yang tidak bertudung dn menampakkn tubuh badannya ini adalah lelaki yang baik? apa yang mampu ana katakan adalah tidak. jika lelaki tersebut adalah lelaki yg baik agamanya, nescaya dia akan memilih wanita tersebut tapi dengan syarat wanita tersebut mengubah penampilannya dgn menutup aurat. dan jika lelaki itu kurg baik agamanya, maka akan dibiarkan saja wanita tersebut berpakaian sebegitu rupa. oleh itu, sebagai wanita, ubahlah penampilan diri kepada bertudung dan menutup bentuk badan yg mampu menggoncangkan iman lelaki.

mungkin ada yang xbersetuju dgn ana dgn mengatakan dgn berpakaian sebegitu, ia tidak mengikut trend semasa. lebih2 lagi tahun 2009 ini. bagi ana, walau apa tahun pun, trend islam adalah trend sbnrnya. trend menutup aurat dengan pakain yang labuh sudah cukup utk memikat semua insan dalam dunia ini. tambahan pula, terdpt pelbagai cara utk memikat hati lelaki selain dr menampakkn tubuh badan mereka.

pikatlah lelaki dengan:
  • berpakaian sopan, menutup aurat (bentuk tubuh badan) dan bertudung
  • memaparkan sikap seorg wanita yg sopan santunnya dijaga
  • menjaga batas2 pergaulan
  • solat yg didirikan selalu
  • bacaan ayat2 suci alquran
insyaallah, dengan cara tersebut, pasti ada lelaki soleh yang akan terpikat dengan anda, wanita hiasan dunia.

"WANITA YANG BAIK ADALAH UNTUK LELAKI YANG BAIK DAN WANITA YANG JAHAT ADALAH UNTUK LELAKI YANG JAHAT"

wallahualam......

2 ulasan:

cahaya kemasyhuran berkata...

raub?anda org mn?lipis ke?

Ahmad Fahmi berkata...

salam,,, sy org selangor
sy naik bas dari KL ke besut
bas sy naik tue berhenti di raub utk ambil sorg penumpang
itula perempuan yg sy mksdkn dalam nukilan sy