Follower

20080930

Just Want To Comment


klu lihat suasana politik malaysia sekarang ne, aku jd antara orang yang paling risau.

mane taknyer, klu tgk heboh kate tukar kerajaan, tp sepatah haram pon xde.


sebagai seorg bakal guru, penukaran kerajaan bukanlah satu perkara yg aku harapkan, walaupun aku lihat cara pentadbiran kerajaan sekarang terumbang - ambing, tp utk menukar kerajaan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi bukanlah sesuatu yg aku mahukan.


aku tgk secara konsepnye, nampak sgt yang berminat nk jadi PM memang anwar. tp aku xtahu macam mane orang boleh sokong dia sangat. bagi aku, anwar biasa saja, malah dari awal dah nmpk dia mmg berminat jadi PM. n lagi satu yang menyebabkan orang sokong dia, mungkin sebab kepetahan dia berpidato kot?? mmg la orang ckp nk jd pemimpin ne kene pandai berpidato, tp kalau berpidato selalu, kadang - kadang boleh menyebabkan huru - hara gak. yang paling penting bagi aku, makin byk orang berpidato, makin nk dekat la kiamat. bukan ape, aku teringat antara tanda2 kiamat, semakin banyak orang yang berpidato. so, lu pikirlah sendiri.


lepas tu, klu tgk plak cara pentadbiran, aku rasa same jer dgn yg Pak2 Menti yang lain. nk carik duit lebih (tah halal ke haram aku xtaw) untuk family n kroni but kate BN projek untuk kroni. klu tgk betul2, mane2 kerajaan pon same jer, xkanla dia nk bagi projek kat pembangkang pulak, xke bodoh namanye tue.


aku ne bukan sokong sesape pon, cuma bagi aku, klu ikut cara debat, memang pembangkang la yg paling pandai nk berpidato. just carik point dari ucapan pihak kerajaan or pencadang jer. cuba klu pembangkang jadi kerajaan, comfem hancus.


waktu aku ada dkt dewan kuliah bulan lepas, heboh pasal kabinet bayangan. ramai kawan aku yang kate harap2 xjadi la benda ni. walaupun ada yang sokong pembangkang n kerajaan (kurang yg neutral mcm aku, hehehe.....) sebab dlm kabinet tu byk yg bukan melayu. bukan aku nk ckp bgs ler klu xde melayu, cuma bile banyak bukan melayu, kita risau ketuanan melayu yang semakin dipertikaikan ini akan makin menyusut sehingga melayu xdikenali dan diiktiraf dibuminya sendiri. klu terjadi mcm tu, maka menyesallah kita seumur hidup.


Dalam kes terbaru ne, kes mengenai kaum cina dikatakan pendatang.

ketua umno sendiri mengatakan kaum cina sebagai pendatang? memang betul la datuk ne pandai sejarah. dia lihat sejarah secara literal maa.. kalau orang lain komfem mengaku salah n mohon maaf, tp dia rileks jer, masih dengan apa yang diperkatakannya. tp memang betul pon, orang cina memang pendatang. ( maaf ini bukan tipu, tp ini adalah kenyataan)


kita lihat pada sejarah, bagaimana parameswara membuka melaka, tiada orang cina pon di tanah melayu, sewaktu terengganu dan kedah tua pon memang tiada orang cina yang wujud di tanah melayu. but after melaka dibuka, barulah orang cina datang berdagang dan pemerintah melaka yg kedua, Megat Iskandar sendiri yang pergi mengadap maharaja cina sebagai tanda negeri naungan. lepas tu barulah byk orang cina yang mai ke tanah melayu. diulang: sebelum tu xde orang cina dkt tanah melayu.


itu klu dari zaman melayu melaka, selepas tu waktu penjajahan british, orang cina dibawa dari negara cina untuk MELOMBONG bijih timah di TANAH MELAYU. selepas itu, mereka terus menetap di Tanah Melayu. tu baru sikit tu, banyak lagi perkara n fakta yang menunjukkan orang bukan melayu adalah pendatang. nk taw lagi tengok la dalam SEBAB2 MALAYAN UNION DITUBUHKAN. antara sebabnya adalah kerana perkara ini juga. korang check la sendiri.


aku xnak komen lebih2, nanti kene ISA pulak aku. menyesal xsudah karang. itu jer setakat ne, salam alaik n selamat hari raya yer..

Tiada ulasan: