Follower

20091228

Program Motivasi Kecemerlangan

Syukur alhamdulillah kerna hari ini ana diberikan sedikit ruang utk menulis lagi dalam blog ana ini. Pada 25hb Disember 09 hingga 27hb Disember 09 yg lepas, ana telah diberikan masa dan tanggungjawab utk menjadi ketua fasilitator bagi satu program yang dinamakan Program Motivasi Kecemerlangan yang diadakan di Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan, Kuala Lumpur.

Program ini dianjurkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan Masjid Ar-Rahimah dengan kerjasama Smart Intellect Consultant. Sbnrnya cikgu azmi, cikgu ana di sekolah menengah ana dulu merupakan pengurus bagi syarikat ini. Oleh itu, ana telah diberikan tanggungjawab oleh cikgu azmi.

Ana mula bergerak ke Masjid Ar-Rahimah pada hari jumaat. Pengalaman menuju ke masjid tersebut dengan menaiki motor telah memberikan ana pengalaman yg begitu berharga. Ana telah sesat sebanyak 3 kali semasa menuju ke Masjid tersebut. Dan akhirnya barulah ana sampai ke tempat yang dituju

Program selama 3hari berjalan dengan lancar. Dan sudah pasti ada pahit dan manisnya. Malam yang pertama telah memberikn pengalaman yg amat bermakna bagi ana. Xsangka rupa2nya adik2 ana ini semuanya mempunyai tenaga yang byk hingga mereka mula tdo pada pkl 4.30 pagi. Pening kepala ana menunggu adik2 fasi ana ini tido.

Selain itu, sewaktu riadah dijalankan, ana rasa begitu seronok hingga ana mengajarkan adik2 ana ini senaman tumbuk kanggaru dan tumbuk gorila. Hehehe,,,, ramai yang tergelak semasa kami menjalankan aktiviti riadah ini.

Perkara yg paling ana ingat sepanjang program adalah pada hari kedua program. Sesi LDK kedua bermula pada pkl 11. Dalam sesi LDK 2 ini, ana telah mengajar kepada adik2 ana perkara berkaitan dengan matlamat. Ana ajarkan bagaimana cara kita boleh menggapai matlamat kita.

Ana beritahu kepada adik2 ana ini, kita perlu fikir langkah2 utk kita capai matlamat, halangan2 yg perlu kita harungi utk capai matlamat dan langkah2 utk kita atasi halangan tersebut supaya kita boleh capai matlamat yg kita tetapkan. Apa yg ana ajarkan ini merupakan perkara asas bagi kita dalam membuat sebarang keputusan dalam hidup ini.

Pada petang hari kedua pula, eksplorasi minda dijalankan. Sebenarnya ana sendiri pening memikirkan bagaimana nak jalankan eksplorasi minda ini, akan tetapi berkat daripada ILAHI, ana berjaya juga fikir aktiviti yang boleh dijalankan. Antara aktiviti yang ana jalankan ialah telefon rosak dan mendirikan batu menggunakan sehelai kertas A4. Ramai yang pening utk jalankan aktiviti ini namun akhirnya semua kumpulan berjaya menjalankan aktiviti tersebut. Syukur alhamdulillah...

Bagi ana pula, sepanjang program ini dijalankan, ana mendapat banyak pengalaman. Antaranya bagaimana menjadi seorang ketua fasilitator yang berkesan dan bagaimana menguruskan sesuatu program dengan jayanya. Syukur lah kerna program ini dapat berjalan dengan lancar dan memberikan pengalaman yang banyak kepada ana.

Terima kasih ana ucapkan kepada cikgu azmi, kak dila, kak aida, kak sa, tiqah, shafiqah, ummu, epi, peja, lukman, fendi, lukman dan shafiq kerna telah bersama dengan ana dalam menjayakan program ini. Jasa anda semua xkan saya lupekan.

akhir kata dari ana, selamat tahun baru 2010. Tahun Baru, Azam Baru.


Tiada ulasan: