Follower

20091224

Tahun Baru, Azam Baru, Hijrah Baru

syukur kehadrat ilahi kerana dgn limpah dan kurnianya ana diberikan peluang utk menulis serungkai kata dalam blog ana ini.

tak lama lagi, tahun baru masihi menjelang tiba. sebelum itu, mungkin belum terlewat untuk ana ucapkan salam tahun baru hijrah. seperti yg kita sedia maklum, tahun hijrah dan tahun masihi banyak bezanya. jika dalam tahun hijrah, jumaat itu cuti wajib bagi setiap muslim manakala bagi tahun masihi hari ahad itu cuti wajib bagi semua manusia.

sebenarnya, bila berkata tentang tahun baru ini, pasti kita xleka dan xlupa utk bertanya, apa azam baru kita untuk tahun baru nanti? dan pasti ada bermacam2 jawapan. ada yg mahu menjadi lebih baik dari tahun lepas, ada yg mahu mencari kerja yg lebih mendatangkan gaji yg besar dan ada juga yg mahu menambah bilangan isteri / awek.

walau apa pun azam kita, harus kita ingat, ADAKAH AZAM TAHUN INI TELAH KITA LAKSANAKAN DAN KITA CAPAI ATAU TIDAK??? jika azam tahun ini masih tidak dapat kita capai, maka teruskan usaha kita, bawa azam tahun ini kepada tahun baru.

namun harus kita ingat apabila tahun baru, maka kita juga perlu melakukan hijrah dalam kehidupan kita. hijrah dari segi sikap kita, perlakuan kita, pemakaian kita dan tatacara kita. hal ini kerna umur manusia semakin meningkat bukan semakin menurun. tatkala tahun baru menjelma maka semakin tua setiap insan di atas muka bumi ini. maka dengan itu jugalah manusia ini perlu berhijrah menjadi sesuatu yg lebih baik.

hijrah ini perlu kita lakukan bukan pada tahun baru sahaja tapi juga pada tiap hari baru yang mendatang. bagi seorg muslim, jika sebelum ini solat 5 waktu kita jarang cukup maka kita perlu berhijrah utk menunaikan solat 5 waktu secukupnya malah ditambah dengan solat2 sunat.

jika sblm ini kita sentiasa melawan ibubapa maka kita juga perlu berhijrah dengan menjadi semakin menghormati ibu bapa kita. dan apa yg penting dalam semua hijrah yg kita lakukan, hijrah tersebut perlulah menjurus kepada satu hijrah yang membawa kepada kebaikan bukan saja kepada diri kita bahkan juga kepada diri orang lain yang berada didunia ini.

akhir kata dari ana, ingatlah:

celakalah manusia yang hari ini lebih teruk dari semalam
rugilah manusia yang hari ini sama dengan semalam
beruntunglah manusia yang hari ini lebih baik dari semalam



Tiada ulasan: