Follower

20110609

Siapakah Kita??

Dalam hidup ini, ada pelbagai jenis manusia. Ada yang baik rupanya, ada juga yang buruk rupanya. Namun walau bagaimanapun rupa kita, akhlak kita, iman kita yang menentukan kecantikan diri kita.

Pada zaman sekarang, penampilan dapat diubah dengan hanya memakai sedikit bedak dan gincu. Pasti wajah berubah, hingga kadang-kadang ibubapa sendiri jadi tak kenal pada anak sendiri. Inilah penangan mekap zaman sekarang.

Tapi harus kita ingat, wajah yang cantik tak semestinya berakhlak cantik. Kadangkala dengan kecantikan yang ada, kita melakukan pelbagai dosa. Menipu dan melukakan hati mereka yang mengharapkan cinta kita. semuanya kerana kelebihan wajah yang kita ada.Sama juga halnya jika wajah kita tidak cantik, tapi akhlak kita begitu cantik, maka ianya lebih baik daripada golongan manusia yang berwajah cantik. 

Oleh itu, jangan lah begitu merendah diri kerana wajah yang tidak begitu cantik. Dalam dunia hari ini, bukan wajah menjadi penanda aras kebahagiaan seseorang. Apa yang perlu kita buat, ubahlah diri kita bermula dari hati kita.

Sebelum saya mengakhiri nukilan diri hari ini, mari sama-sama kita fikirkan, kita tergolong dalam golongan yang mane?? Adakah kita golongan yang: 
1. Ada harta dan ada ilmu
2. Tiada harta tapi ada ilmu
3. Ada harta tapi tiada ilmu
4. Tiada harta dan tiada ilmu

Tiada ulasan: