Follower

20081222

17 - 20hb hari merubah dunia

syukur alhamdulillah,, setelah beberapa lama xdapat nak bercerita disini, akhirnya ada kelapangan jua.

minggu lepas, minggu yang paling bermakna bagi diri aku. Dari 17 hingga 20hb aku berada di Masjid Setiawangsa untuk menjadi Fasi bagi program Keindahan Bersama Mu (KBM). syukurlah, sebab program yang diadakan telah berjaya dijalan dengan begitu baik sekali. banyak benda yang aku dapat dan benda2 ne sebenarnya jarang aku boleh dapat ditempat lain. dan kalau tak menjadi keberatan dan xdilupakan oleh ALLAH s.w.t, insyaallah aku masukkan dalam modul yang aku sedang bina sekarang ini.

sebagai fasi bagi sebuah program yang memang terkenal di seluruh negara ne, aku berasa begitu bertuah. bukan mudah untuk menjadi seorang fasi yang baik di mata semua orang dan jemputan menjadi fasi bg kbm ini amat bermakna bagi hidupku.

pada hari yang pertama, banyak sangat rintangan yang aku lalui terutama sewaktu bersiap untuk pergi ke taklimat untuk fasi. beberapa benda yang bermakna bagi aku, hilang entah kemana. pening kepala memikirkan mane agaknya hilang barang2 ne. syukurlah, berkat dari ilahi, jumpa juga barang yang dicari. kelam kabut jugala bila lihat jam ditangan hampir ke pkl 8 tp belum juga diri ini bertolak keluar ke masjid setiawangsa.

sesampai sahaja disana, solat isyak br hendak bermula. Malu juga diri ini, datang ke rumah ilahi, menetap di situ buat beberapa hari kerana masjid ini jauh dari rumah ku. walaupun telah beberapa kali aku menjadi fasi tp berada jauh dari tempat yang selalu ku tuju menyebabkan perasaan malu dalam diri ini. aku menunggu fasi2 lain setelah solat isyak, alhamdulillah telah ada yang tiba dan dapatlah juga ku buang rasa takut dan was2 ini.

dalam sesi taklimat, aku berkenalan dengan akhi farid, akhi bai, pak kay, pak ngah dan pak long. ada lagi beberapa nama yang lain tp nama2 ini pun sudah cukup rasanya. dalam sesi tersebut, aku diberikan tugas sebagai fasi yang menjaga pemarkahan. dan dalam sesi itu juga, aku menulis nama2 kumpulan di atas stiker diberikan. hendak ketawa rasanya apabila bersembang dengan akhi farid, semuanya gara2 nama kumpulan yang pelik2 yang kami bincangkan. dan terkeluarlah nama kumpulan seperti kuda laut, siput dan lipas. terfikir juga diwaktu itu, bagaimana mereka mahu membunyikan bunyi ketiga2 haiwan ini? hehehe,,,,, memang xdpt kutahan jenaka ini.

hari2 berlalu, memang merupakan hari yang menggembirakan aku semasa dalam program ini. terutama kumpulan dibawah jagaan ku, kumpulan yang paling aku sayangi, kumpulan lipas. namanya sendiri hasil pemilihan aku semasa berbincang dengan akhi farid. hehehe,,,,, dan lebih melucukan apabila nama kumpulan perlu ditukar, aku tukarkan dengan meletakkan nama ketua dan nama kumpulan. jadilah nama kumpulan tersebut "ammar and the cockroach". kumpulan ini menjadi kumpulan paling sporting dan terkenal sewaktu program. syukurlah....

banyak perkara yang berlaku dan banyak pengalaman yang aku dapat. sewaktu program ada aku lakukan beberapa perkara yang menyebabkan mereka ketawa dan ada juga yang bertanya, kenapa nk kami buat mcm ne n macam tu? tak sempat aku nak terangkan kerana tiada ruang disebabkan masa yang terlampau padat. andai ada adik2 fasi yang membaca, harap dapat memahami apa yg abg tuliskan dibwh ini.

"dalam kita melalui hidup remaja ini, banyak perkara yang kita lakukan dan kadangkala, ianya menyakitkan orang yang berada disamping kita terutamanya ibu bapa kita. bagaimana abg minta adik berjalan dengan cara yang pelik dan mengada2 dan kemudiannya membuat cara membuka pintu dengan gaya yang pelik2 ada sebab dan falsafahnya. cuba kita fikirkan, pernah atau tidak dalam hidup kita, tatkala kita balik dengan gembira dari luar dan balik kerumah kita dimarah kerana kita lakukan perkara yang xsepatutnya kita lakukan diluar atau pulang lewat kerumah. dan tatkala itu juga ibu atau bapa kita memarahi kita. hilanglah mood kita. maka kita naik ke bilik kita, dan lihat semula bagaimana cara kita menutup pintu yang memisahkan kita dengan orang luar? adakah ditutup perlahan atau ditutup kuat?
inilah realitinya, kita tutup sekuat hati hingga bergegar rumah. ibu bapa kita diluar bilik pasti terasa dengan cara kita. betapa terguris hati mereka. cuba bayangkan andai kita adalah mereka. apakah kita xkan terasa dengan cara sebegitu. kenapa abg ajarkan ucapkan salam sebelum membuka pintu? umat zaman kini, salamnya kurang adik2. andai didepan pintu, nama disebut, salam nya dibuang. sedangkan salam itulah penting. jadi, ingatlah kembali.
(ana tidak pandai menerangkan secara bertulis tetapi andai bercakap mungkin lebih jelas fahamannya)

di slot MAM 1 & 2, aku menjadi peserta pula bagi merasai MAM 1 & 2. herm, seperti jangkaan ku, ianya sama seperti mana2 program yang aku sertai sebagai fasi atau peserta, cuma wujud simulasi yang tidak pernah aku lihat. dan ia memang mampu mendatangkan kesan pada diri adik2 fasi ku. aku lihat ramai yang menitiskan air mata keinsafan. syukurlah, program ini berjaya menyedarkan mereka.

pada hari yang terakhir, ibubapa datang disebelah paginya untuk mendengar slot dibawah seliaan ummi ida. sempat aku mainkan satu game bersama adik2 fasi semua. dan nampaknya game tersebut menyebabkan kekalahan ku (1st time kalah besar. hehehe,,,,,,,,) beberapa helai kertas dan kad diedarkan pada semua adik2 fasi. yang pertama untuk ditulis azam mereka dan ditunjuk kepada ibubapa manakala yang satu lagi untuk komen mengenai program.

sewaktu pertemuan ibu bapa dan adik2 fasi. air mata ini mengalir. bukan kerana gembira. tetapi sedih bercampur gembira. betapa adik2 ini sudah insaf dengan segala yang mereka lakukan dan sedih kerana aku tidak boleh melihat mereka yang lelaki ini menangis didepan ku. mungkin aku diciptakan mempunyai hati yang lembut dan mudah menangis melihat lelaki menangis.

sempat juga kupujuk dua tiga orang adik fasi yang ibu atau bapanya tidak datang. dan aku sendiri terasa betapa andai aku adalah mereka, pasti aku juga akan menangis seperti mereka yang menangis teresak2 ini. di akhir program, aku bergambar dengan adik2 fasi dan salah seorangnya faiz. seorang yang pendiam sebelum ini dan berkat dari ilahi, perubahan memang terpancar dari wajahnya. sempat juga ku bergambar dengan bapanya. syukurlah, bapanya sendiri bersyukur dengan perubahan tersebut.

aku bertolak pulang, sesampai dirumah, solat asar ku tunaikan dan tertidur pula sehingga terpaksa aku qadakan manghrib ku. xsangka sampai begitu penat jadinya. sedar2 pkl 9 sudah.

insyaallah, jika ada kelapangan, sekali lagi aku akan bertemu dengan adik2 fasi dan mencatat segala yang perlu di sini.

salam mulia insan kerdil ciptaan ilahi
Ahmad Fahmi Mat Khadzi / Ahmad Shazmie
~CAF~

Tiada ulasan: