Follower

20090420

Lihat Kebaikan Dalam Setiap Keburukan

syukur kehadrat ilahi kerna dengan rahmatnya, dapat juga ana mencatat sedikit bingkisan dihari ini. dalam hidup ini banyak dugaan dan cabaran yang melanda. dugaan ini datang xkira masa dan ketika. ia xmengira pangkat dan darjat, baik atau jahatnya seseorang itu. tapi sejauh mana kita melihat cabaran dan dugaan itulah yang perlu kita ubah.

kadang - kadang apabila cabaran datang melanda, pasti ada saja kata2 marah dan menyesal dengan dugaan tersebut. ada juga yang belum lagi menempuh cabaran tersebut tetapi sudah mengangkat bendera putih. cabaran dan dugaan ini dilihat sebagai penghalang dalam kehidupan mereka. dan kadang kala dugaan dan cabaran ini dianggap sebagai pendorong dalam hidup insan. 

ada yang mengatakan bahawa dugaan dan cabaran ini sebagai satu cara ALLAH menghapuskan dosa hamba - hambanya. dan kerna itu kita perlu menerima dugaan dan cabaran itu sebagai asam garam dalam hidup. suka ana ceritakan bagaimana kita melihat dalam hidup ini perkara buruk yang sebenarnya ada kebaikan dibelakangnya.

ana ambil contoh yang mudah. secara tiba2 lampu rumah kita terpadam, elektrik tiada. keadaan ini menyebabkan kemarahan kepada ramai orang. ada yang marah dan ada yang menyumpah2. jika bukan elektrik yang dimarahinya, pekerja TNB yang menjadi mangsa. ana ingin membawa kita semua melihat, seandainya pada waktu tersebut kita ada kerja yang perlu dilakukan, maka sumpah seranah la yang keluar. tapi, cuba kita ubah cari pemikiran kita, lihat bagaimana ALLAH beri ruang kepada kita utk berehat sebentar dari berfikir tentang kerja sahaja. maka rehat yang ALLAH berikan itu patut kita hargai. lihat pula seandainya pada waktu itu kita sedang tidur, maka tersedar pula kerna keadaan yang panas. maka sumpah seranah juga keluar. pada masa tersebut, jika kita melihat kebaikan yang ada dlm keburukan maka kita dapat berfikir bahawa ALLAH nak kejutkan kita supaya sujud kepadaNYA pada malam hari. 

begitu juga seandainya kita dibebankan dengan kerja berlebihan, maka perasaan marah pasti wujud, cuba pula kita berfikir bagaimana kerja yang diberikan ini sebagai ilmu tambahan kepada kita. lihat betapa baik pemberi kerja kepada kita ini, sebab beri ilmu kepada kita. pada masa tersebut, pemikiran marah kita akan dicampak jauh. sama juga seandainya kita sakit. maka perasaan sedih kerna tidak dapat melakukan aktvt yg biasa kita lakukan akan menerjah kedalam diri. 

tatkala itu perasaan marah, bengang dengan sakit akan timbul. dan perasaan itu sebenarnya boleh diistilahkn sebagai perasaan marah kpd ALLAH. seandainya kita melihat secara baik dan berfikir secara lebih logik dan mendalam, penyakit yg diberi pasti ada sebabnya, mungkin ALLAH nak beri kita rehat atau mungkin juga untuk menggugurkan dosa yang pernah kita buat. maka sebagai balasannya, penyakit ALLAH berikan. dan itulah tandanya ALLAH sayang pada kita. 

ana sebenarnya ingin mengajak sahabat2 sekalian supaya mengubah pemikiran kita kerna ana melihat kebanyakan dari kita, umat akhir zaman ini sentiasa berfikir mengenai keburukan sahaja. dan jarang sekali ana lihat kita melihat kebaikan dalam setiap keburukan. di sebabkan itu, ana mengajak kita semua berubah, kerana kadang - kadang apabila kita mengubah cara pemikiran kita, kita akan menjadi umat islam yang tabah dan positif. ini lantas akan membantu menjadikan umat islam sebagai umat yang mantap didunia ini.

akhir kata dari ana, TIDAKKAN ADA KEBAIKAN DALAM SESUATU PERKARA YANG DILAKUKAN SEANDAINYA PEMIKIRAN KITA TIDAK BERUBAH UNTUK BERFIKIR KE ARAH POSITIF.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam
betul setiap keburukan pasti ad kebaikan.Tp sebagai manusia yg lemah iman ,bagaimana mahu menjadi manusia yang tabah dalam menghadapi setiap keburukan yg diberikan-Nya.Apakah tips2 yang saudara boleh berkongsi untuk menghilangkan stress ketika mengalami musibah tersebut?