Follower

20110909

Tidurlah Awal


Ramai di antara kita pada hari ini yang selalu tidur lewat. Ada yang kadangkala tidak tidur langsung seharian. Bukan itu saja, ada juga yang hidup seperti kelawar. 

Paginya tidur, bangun pukul 1 petang, dan berjaga terus hingga pukul 6 pagi. Pukul 6 pagi, tidur balik.

Ini bukan pengawal keselamatan ni, ini masyarakat kita yang tidak langsung bekerja malam. Tapi sengaja tidur lewat dan bangun lewat. 

Gejala tidur lewat ini sering berlaku pada golongan mahasiswa, mahasiswi, dan pelajar-pelajar. Ramai yang tidur lewat kerana tugasan yang dijalankan pada saat-saat akhir. Nak tak nak, kena la tidur lewat. 

Sebenarnya, kita harus ingat, tidur awal ini ada banyak kebaikan. Tidur yang cukup boleh memberikan tenaga yang mencukupi kepada badan kita. Malah tidur yang cukup boleh menyegarkan badan dan otak. Jika tidur tak cukup, otak boleh jadi "burn-out" dan lama kelamaan boleh berhalusinasi sendiri. [jadi gila jawabnya]

Tapi kalau tidur awal, dan terbangun lewat, memang pening kepala dan sakit badan la jawabnya. ^_^

Sebab itu, kalau boleh tidurlah minimum 6 jam dan maksimum 8 jam. Janganlah lebih dan jangan pula kurang. Sebab badan kita perlukan rehat yang cukup.

Dan semolek-moleknya ikutlah nasihat daripada Imam Al-Ghazali. 

Imam Al-Ghazali mengatakan kita perlu tidur malam selepas Isyak kecuali 6 orang iaitu:

  1. Orang yang bermuzakarah Ilmu
  2. Orang yang ziarah orang sakit
  3. Orang yang melayani tetamu di rumahnya
  4. Orang yang ada perbincangan dengan kerjayanya
  5. Orang yang menghafaz dan membaca Al-Quran
  6. Orang yang menjaga mashalah orang kampungnya

Jadi, kalau kita ni nak tidur lewat, tengok dulu sama ada kita termasuk dalam 6 orang di atas. Kalau takde, jangan gatal-gatal tidur lewat yer. Hehehehe..... 


Dan jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur yer