Follower

20090707

Tazkirah: Tanda - Tanda Kiamat

Oleh: Ustaz Dr Mohd Jaafaruddin Bin Mohd Ali

assalamualaikum wr wb,
sahabat yang dirahmati Allah,
dalam sebuah hadis lain, yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah r.a, Rasulullah saw bersabda, maksudnya:

"tidak akan tiba hari kiamat itu hingga ada dua golongan besar saling bunuh membunuh. antara keduanya itu berlakulah peperangan yang besar. yang mana dakwah kedua2nya adalah satu. dan tidak akan tiba hari kiamat itu sehingga sehingga banyak kaum dajjal yang pendusta yang bilangannya hampir 30 orang, semuanya mengaku yang dirinya adalah Rasulullah. dan tidak akan tiba hari kiamat itu sehingga ilmu pengetahuan itu dicabutkan, dan tidak akan tiba hari kiamat itu sehingga banyak terjadi gempa bumi, masa sudah menjadi dekat, banyak timbul fitnah, banyak berlaku pembunuhan, banyak pula harta sampai melimpah ruah sehingga orang yang punya harta itu susah mencari orang yang boleh menerima sedekahnya, dan sehingga ia pergi kesana sini untuk menawarkan hartanya. tetapi tidak ada orang yang mahu menerimanya, dimana orang yang ditawarkan harta itu berkata: "aku tidak memerlukan harta lagi". dan tidak akan tiba hari kiamat sehingga manusia bermegah2 dalam bangunan yang menjulang tinggi. dan sehingga manusia itu melalui kubur seorang yang lain, lalu berkata: "alangkah baik jika aku dahulu ditempatkan ditempatnya" . dan tidak akan tiba hari kiamat itu sehingga matahari terbit dari arah terbenamnya. maka apabila matahari telah terbit dari tempat terbenamnya, dan manusia sudah banyak yang mengetahuinya, maka mereka itupun berimanlah semuanya, padahal dalam keadaan yang demikian keimanan seseorang itu tidak berguna lagi buat dirinya, yang mana dahulunya mereka itu tidak pernah beriman dan tidak melakukan kebaikan dalam keimanannya. dan sesungguhnya hari kiamat itu akan tiba disaat dua orang sedang mempamerkan pakaiannya untuk diniagakan, tetapi kedua2 orang tadi tidak sempat memperjualbelikan pakaian yang dipamerkan itu tadi dan tidak pula sempat melipatnya kembali. dan sesungguhnya hari kiamat itu akan tiba disaat seorang yang baru saja kembali membawa susu yang diperah dari untanya, tapi tidak sempat meminumnya. dan sesungguhnya hari kiamat itu akan tiba, dimana seseorang baru saja memperbaiki kolamnya untuk diisikan air, tetapi belum sempat diisikan air kedalam kolam itu. dan sesungguhnya hari kiamat itu akan tiba, dimana seseorang sedang menyuapkan makanan kedalam mulutnya, tetapi belum sempat memakan makanannya." 
(sahih Bukhari)

tanda2 saat tiba dan datangnya hari kiamat itu dalam hadis tersebut bolehlah disimpulkan sebagaimana berikut:

1. terjadi peperangan besar diantara dua golongan yang besar, dimana dakwah kedua2 golongan itu adalah serupa.. menurut syekh inbu hajar, yang dimaksudkan 'dua golongan' dalam hadis tersebut adalah satu golongan dari Saidina Ali, dan satu golongan lagi adalah dari Muawiyah.

2. banyak kaum dajjal yang berdusta mengaku dirinya adalah Rasul Allah. misalnya al-anasi di son'a, musailamul kazzab di yamani, tulaihah bin khawailid dan AYAH PIN DI MALAYSIA!.

3. dihilangkan ilmu pengetahuan (tidak ramai orang alim). yang dimaksudkan dengan 'dihilangkan ilmu pengetahuan' adalah ilmu agama, yaitu dengan wafatnya alim ulama sebagaimana hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Abdullah bin umar maksudnya:

"sesungguhnya Allah swt tidak akan mencabut ilmu pengetahuan itu dengan sekaligus dari para hambanya, tetapi Dia mencabut (mengambil) ilmu pengetahuan itu dengan mematikan para alim ulamak, sehingga apabila tidak ada seorang alim ulamak yang tinggal, lalu manusia melantik menjadi ketua mereka orang2 yang jahil (orang2 yang tidak mempunyai pengetahuan dalam bidang agama). jika mereka ditanya, terus saja mereka memberi fatwa yang tidak berlandaskan ilmu pengetahuan yang benar. maka mereka itu termasuk dalam golongan yang sesat, lagi menyesatkan orang lain." (riwayat muttafaqun 'alaih).

4. banyak berlaku gempa bumi, goncangan itu berlaku dibanyak tempat dan negara, sehingga negara yang tidak dalam kawasan gempa bumi pun turut merasa goncangannya.

5. masa menjadi semakin suntuk/dekat. maksudnya Allah mencabut keberkatan masa bagi manusia. hal ini memang kita sedari..cuba kita hitung masa yang diberikan kepada kita..masing2 diberi tempoh 24 jam sehari..perdana menteri pun 24 jam, barack obama pun 24 jam..bahkan rasulullah saw pun 24 jam..tapi bagi kita, masa terlalu cpt berlalu..oleh itu, untuk membina semula keberkatan masa, banyakkan amalan2 sunat dan membaca al-quran.dengan demikian, insyaAllah kita akan rasa masa mencukupi untuk kita..sebagai contoh, jika kite menonton wayang atau berkaraoke, masa begitu cepat berlalu..keluar je dari cinema, 3-4 jam dah terbuang..kadang2 masuk cinema hari masih cerah, habis menonton, matahari dah terbenam..maka kite pun mengeluh.."dah malam rupanya..cepat betul masa sekarang berlalu..".tapi cuba kite melakukan ibadah pada Allah..seperti solat tarawih, membaca al quran dan sebagainya.. masa terasa amat lama..sehingga kalau kite berimamkan imam yang hafiz al quran semasa solat tarawih, kita akan merungut di dalam hati.."lamanya imam ni baca..penat dah berdiri.."

6. banyak timbul fitnah. fitnah yang dimaksudkan datang dari berbagai bentuk..ada yang datang dari aliran mazhab, fahaman politik, kemasyarakatan, sosial ekonomi dan sebagainya.

7. banyak berlaku pembunuhan secara besar-besaran (peperangan) .

8. manusia bermegah2 dengan bangunan pencakar langit..perkara ini sedang kita lalui pada masa sekarang..bandar yang dahulunya sekadar bandar kecil, kini sudah terbina dengan bangunan2 yang tinggi. mengenai terbitnya matahari dari arah barat, ini adalah termasuk tanda2 kiamat yang besar kerana banyak hadis2 yang menyebut tentangnya. manakala tibanya hari kiamat itu disaat orang2 sedang berjual beli pakaian, memerah susu, memperbaiki kolam dan ketika sedang makan sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah r.a menunjukkan bahawa tibanya hari kiamat itu adalah secara mengejut dan mendadak. dan tidak ada seorang pun yang mengetahui atau menyedari yang ketika itu kiamat sudah berlaku.

Tiada ulasan: