Follower

20090313

Adakah cinta memerlukan Sebab????

semalam ana ditanya, seandainya ana bercinta, adakah ana mampu utk melakukan segala - gala untuk cinta itu dan apa sebab ana mencintai wanita tersebut?

sebenarnya, sejak dari dahulu lg, ana sendiri tidak tahu apa erti cinta, yg ana tahu, perasaan sayang ana kepada ALLAH, Nabi, ibu bapa, adik beradik ana, dan adik2 angkat ana melebihi segala2nya. sehingga ana sanggup lakukan apa sahaja untuk membantu mereka. bercinta dgn akhawat? tidak pernah ana bayangkan lagi. bagi ana, biarlah ana menumpukan perhatian ana kepada pelajaran ana dahulu. selesai sahaja pelajaran ana, barulah ana berfikir ke mana hala tuju cinta ana.

bagi persoalan cinta adakah memerlukan sebab ini, ana merasakan cinta tidak memerlukan sebab. cinta yang sejati adalah cinta yg lahir dari hati yang mulus dan suci. tidak bersangkut dengan seks, kecantikan paras rupa dan ketinggian atau saiz fizikal. percintaan yang melihat kepada fizikal, tidak kan kekal lama kerana manusia diciptakan semakin tua, bukan semakin muda, maka percintaan yang disebabkan oleh kerana fizikal rupa paras atau saiz, akan membawa kepada cinta yg xkekal selamanya. 

cinta yang berkisar kepada seks semata2 pula adalah cinta yang akan membawa kepada bencana. ana sering terdengar mengenai kisah2 penagih dadah yang sentiasa menyusahkan isteri masing2. akan tetapi, ana sendiri merasa pelik, mengapa tidak dilaporkan aktiviti2 penagihan dadah lelaki2 ini kepada pihak berwajib, tetapi dibiarkan sahaja. dan akhirnya, setelah ana mencari beberapa artikel yang berkaitan dengan isu ini, ana menjumpai satu perkara yg memeranjatkan. rupa2nya, kebanyakan mereka yg menagih dadah ini hebat di ranjang, dan mungkin ini menjadi salah satu sebab tersebut. dan inilah cinta yang ana katakan sebagai cinta yg berkisar kepada seks.

cinta yang suci ini bagi ana perlu kita ambil contoh dari kisah nabi2 kita, bagaimana cinta Adam kepada Hawa, dan bagaimana cinta Nabi Muhammad s.a.w kepada Siti Khadijah. cinta2 ini bukan lah cinta dari kerana paras rupa atau harta tp kerana hati yang suci itu. teringat ana kepada kisah yang ana baca dari surat khabar dahulu, bagaimana seorang artis veteran kekal lama dengan isterinya, beliau mengatakan yang perasaan kasihan yang muncul dari hati itu menyebabkan dia dan isterinya kekal hingga sekarang.

jadi adakah cinta memerlukan sebab? sama2 lah kita fikir2kan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tiada ulasan: