Follower

20090329

Apabila Allah Menarik Nikmat-NYA

beberapa hari yg lepas hingga ke hari catatan ini dipenakan, ana dalam keadaan yg kurang sihat. Demam yang mencecah hingga 39.7 darjah celcius menyebabkan ana jadi pening melampau, selesema, batuk dan demam. bak kata orang pakej 3 dalam 1 terus Allah berikan kepada ana.

bermulanya demam ana pada hari khamis, suhunya mungkin lebih dari waktu diperiksa kerana pada hari pertama, ana xmampu melelapkan mata. andai pejam sahaja pasti akan sedar selepas 30 minit. boleh dikira satu jam sekali ana tersedar. malah yang mengganjilkan ana, kaki ana terasa sejuk tp badan ana terasa panas. dalam kepanasan badan tersebut masih pula ana berselimut dan bersweater. tp badan ana tetap tidak berpeluh.

hari kedua menyaksikan keadaan yang lebih ringan sedikit bg ana. dengan ubat yang diberikan oleh rakan - rakan, ana gagahkan diri ke masjid utk bersembahyang jumaat. tp seperti biasa bg orang yg demam. selepas sahaja sampai ke bilik, tilam jadi sasaran. dan semalam ana ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan. itupun kerana ana mendengar cadangan dari adik angkat ana yang menyuruh ana pergi ke hospital. dalam keadaan panas, ana pelik setiap orang memerhatikan ana. bila ana lihat balik diri ana, baru ana sedar, ana pakai sweater tebal pada waktu yg panas terik. patutla ada orang yg memandang pelik dekat ana. tp apakan daya, ana rasa kesejukan, mahu atau tidak, kenela pakai sweater.

selesai diperiksa dan dicucuk ubat demam, rasa kelat pula pada lidah. habis hilang semua rasa yg tggl kelat saja. nk makan xlalu, nk minum lg la susah. mungkin kesan ubat tersebut. sehingga pagi tadi barulah berkurang kesan ubat tersebut. sebenarnya, bila demam inilah baru ana terasa betapa nikmatnya pemberian ALLAH ini, baru sahaja di tarik sedikit dari ana, terus ana rasa betapa besarnya kekuasaan ALLAH dan kerdilnya ana.

jika sebelum ini, ana dgr lagu lima perkara sebelum lima perkara. sekarang ana betul2 memahaminya. SIHAT SEBELUM SAKIT itulah satu perkara yg menyedarkan ana. seandainya kita sihat kita mampu melakukan apa2, sehingga kadang - kadang kita lupa pada yg esa, tp bila kita sakit, barulah kita ingat kepadaNYA. sewaktu ana sakit, ana berfikir, ini ujian dari ALLAH kpd ana untuk mengajar ana supaya byk bersabar dan ingat padanya dan menghapuskan dosa2 ana yg lalu. xabis2 ana mengucap namaNYA tatkala ana demam. 

nikmat lidah dan tekak yg diberikan juga, apabila ditarik oleh ALLAH sebentar sahaja telah menyebabkan ana berfikir betapa malangnya nasib ana seandainya nikmat ini ditarik selama - lamanya. pasti ana akan merana dan xmampu menanggungnya. baru ditarik selama sehari ana jadi sasau, tak selera utk makan dan penin kepala, bayangkan apa yg terjadi andainya ditarik nikmat ini selama seminggu atau sebulan. mampukah ana bertahan?

akhir kata dari ana, doakanla ana sihat kembali supaya ana dapat terus berbakti dan bersama menjadi penghuni yg memakmurkan alam ini dengan tasbih dan tahmid kepadaNYA. amin,,,,,,

3 ulasan:

Mohd Isa bin Abd Razak berkata...

Salam.

Sabar hadapi ujian, ya akhi. Ana doakan tuan cepat sembuh.

Wassalam.

Ahmad Shazmie berkata...

insyaallah,, terima kasih sbb doakan..

Abuuwais berkata...

moga allah sentiasa memandang anta dengan pandangan rahmatNya...moga akan bertambah komuniti soleh wa musleh di IPGM Kampus S Mizan ini.

Bersama-samalah insan baik dan membaiki orang lain....selamu