Follower

20090325

Adik Angkat??

Ramai sgt yang bertanya kepada ana, kenapa letak nama Ahmad Shazmie dalam mana - mana profile ana? sebenarnya, telah berkali - kali juga ana berikan jawapan tapi tetap juga wujud pertanyaan. mungkin kerana nama ana yg sebenar dgn nama shazmie ini jauh bezanya. 

sebenarnya, nama ahmad shazmie ini telah ana gunakan sejak thn 2003 lagi. nama2 dalam SHAZmie boleh dikatakan nama gabungan ana dan adik2 angkat ana. setiap huruf itu mewakili adik2 angkat ana yg dah hampir 20 orang semuanya. dan kebanyakannya lelaki. Kenapa LELAKI? jawapannye mudah sahaja, seandainya adik angkat ana melakukan kesalahan, maka ana boleh lakukan apa2 sahaja kepada mereka termasuk memukul mereka. seandainya perempuan, bukan muhrim ana, maka ana xboleh didik mereka dgn lebih sebab ada batas2 pergaulan antara ana dengan mereka. tapi, ini bukan salah satu alasan ana. sebenarnya, adik2 angkat ana dikenali tatkala ana menjadi fasi dalam mana2 program dan ada juga yang diambil tatkala ana sekolah lagi. 

apabila ana pergi menjadi fasi, pasti ana akan ambil seorang atau dua orang adik2 utk menjadi adik angkat ana. dan mereka yang ana pilih ini akan ana jaga sebaik mungkin. termasuklah dari segi makan dan minum serta pelajaran mereka. setiap perkembangan mereka akan ana tanye sama ada sebulan sekali atau dua bulan sekali. bergantung kepada tahap kesibukan ana juga. 

ada juga yang mengatakan nama shaz dalam ahmad shazmie itu adalah nama kekasih hati (aweks / teman wanita) ana. herm,, boleh diterima juga. sebabnya mudah. nama kekasih hati ana ada huruf2 tersebut juga. dan syukur alhamdulillah, hubungan ana dan dia kembali bertaut semula setelah bertahun berdepan masalah. masalah ini kebanyakannya dicetuskan dari ana dan sekarang ini ana mengubah sikap supaya hubungan ini kekal bertaut sehingga ke akhir hayat. 

sepanjang ana memberitahu yg ana mempunyai ramai adik angkat lelaki kepada mana2 sahabat yg bertanya xkira lelaki atau perempuan, kadang - kadang terpacul perkataan ana gay? herm,, tersenyum ana mendengarnya. ana faham, mereka yang mengatakan ini merupakan mereka yang kurang mengenali ana lagi. salasilah keluarga ana dari ibu ana sendiri mempunyai banyak adik beradik angkat. dan ana merasakan ini mungkin darah yang mengalir dari keluarga ana yang menyebabkan ana mempunyai ayah angkat, ibu angkat, abg angkat, kakak angkat dan adik angkat yang memahami diri ana.

sebenarnya, ana juga sedar, bukan perkara biasa bagi lelaki mempunyai adik angkat lelaki, kerana yang mempunyai adik angkat ini kebanyakannya merupakan mereka dari kaum hawa. oleh itu, nampak kaget bagi kaum adam mempunyai adik angkat lelaki yg ramai. tapi itu tidak menjadi alasan kepada ana utk tidak mengambil adik angkat lelaki. bagi ana, apa yang ana lakukan hanyalah untuk melahirkan insan yang berubah ke arah kebaikan. dan salah satu caranya adalah dengan mengambil adik angkat. 

yang pastinya, ana bukan gay. bagi ana, pemikiran kita kena berubah. jangan menganggap sesuatu yang luar biasa dari perkara yang jarang kita dengar itu sebagai satu perkara buruk. kadang kala ada kebaikan dalam tindakan yang luar biasa tersebut. 

sekarang ini, hidup ana bz sedikit. terlalu banyak tugasan yang perlu ana bereskan. dan yang paling penting, ana berjaya bereskan kertas kerja lawatan ke Parlimen yang ana rancangkan sebelum ini. syukur2. setakat ini sahaja coretan ana. insyaallah, jika ada masa, ana akan mencoret sedikit pengalaman dalam hidup ini, supaya dapat dikongsi bersama. JZZK..



1 ulasan:

hakim berkata...

sape abg letak nama tu...nama sayu ade tk...kikiki